Smart Ungdom är snälla.

Tjolahopp, Ajda sitter vid sin minilaptop och lyssnar på tuggummipop. Vädret har varit lite sisådär de senaste dagarna men idag är det sol och nästan varmt så jag är übernöjd.

Det har hänt ganska mycket på väldigt kort tid. Sen jag skrev sist, vilket var någon dag efter ungdomskonferensen i Hässleholm (som förövrigt var KICKASS!) så har jag, Karola och Adam träffats och haft presidiemöte på Max Hamburgerbar (de har trådlöst internet så that's why). Målet var att skriva ihop vårt seminariepass som vi ska ha på Almedalen. Innan vi hade vårt möte så var vi på Sveavägen 47 och fick höra CAN:s senaste resultat om Unga och Alkohol. Det mest intressanta, enligt mig var generalsekreteraren från UNF som nästan provocerade alla vuxna genom att skylla på deras alkoholvanor.

Några bra punkter som Elin, UNF:s generalsekreterare tog upp var bl.a att vi måste klassa alkoholen som en drog, att säga "alkohol och ANDRA droger" istället för "alkohol och droger". Det är därför alkoholen är ett sånt problem i vårt samhälle, då det är så accepterat är det mycket svårare att säga nej till det.
Något annat som UNF:aren tog upp var att vuxna måste börja ta ansvar och själva ta ställning mot alkohol. Det är inte konstigt att många ungdomar tänker "jag ska inte dricka alkohol förrän jag är tillräckligt gammal" som att det ska hända någon gång. Varför är det en sån självklarhet att alla dricker alkohol vid en viss ålder?

Nu har jag nämnt UNF tre gånger (eller fyra gånger med denna mening) och jag ska väl sluta göra reklam för de men jag måste bara nämna att de är väldigt duktiga på att väcka känslor i folk och ibland provocera. Känns som att det är deras grej. Ett exempel är från Rosenbad i måndags (alltså igår)...

Jag och Karola var på Rosenbad för en hearing med hälsoministern, Maria Larsson. UNF:s ordförande, Vidar var där och hade samma approach som Elin hade på CAN:s seminarium. Alltså lite aggressiv och provocerande, vilket är väldigt bra för det är då man skapar debatt... och i kontrast såg vi, Smart Ungdom mycket snällare ut. UNF och Smart Ungdom var två av kanske tjugo ideella föreningar som var inbjudna. Alla föreningar jobbade på något sätt mot någon sorts drog. SMART, vårt nätverk var också där.

Vi fick alla tre minuter var på att säga vad vi vill att politikerna ska satsa på de närmsta fem åren inom drogpolitiken. Då Smart Ungdom inte tagit någon officiell ställning inom politisk väg så kokade jag och Karola ihop något som vi tänkte att Sveriges ungdomar kan hålla med om. Vi tog upp tre punkter:

1. Vi måste satsa mer på ANDT:utbildningen i skolan, fler lärare måste utbildas inom det området och skolorna måste börja med en mer kontinuerlig ANDT-utbildning (alltså inte bara en gång per terming, i bästa fall). ANDT-utbildningne måste också börja i tidigare ålder.

2. Kommunerna måste ha mer krav på sig att ha drogförebyggande arbete i sin kommun. Det räcker inte med utbildningen i skolan utan det måste finnas ett komplement, som t.ex Smart Ungdom.

3. Ge ungdomar mer makt. Att ge ungdomar resurserna att få göra sin egna verksamhet, att ge friheten till att göra de aktiviteter dem vill kommer leda till att fler ungdomar väljet den smarta vägen... lite som Smart Ungdom jobbar. ;)


Det har ju hänt en hel del annat också, särskilt i Smart Ungdom Tyresö som det egentligen inte går så bra för men jag har goda förväntningar för framtiden. Dock har jag inte tid att tänka så mycket på varken Smart Ungdom Tyresö eller riksförbundet för jag åker till Iran imorn. Jag blir borta en hel månad och tillgången till internet är minst sagt begränsad. Vi kanske hörs när jag är på andra sidan, annars ses vi under Almedalsveckan.


Hejdå, Sverige! Saknar er redan!

<3 Ajda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0